Kerstkaart bedrijf
Geschenk

Een zakelijke kerstkaart versturen? Houd hier dan rekening mee!

De feestdagen staan weer voor de deur. Tijd om terug te denken aan de mooie momenten van het afgelopen jaar en alvast vooruit te kijken naar wat er komen gaat in het nieuwe jaar. Daar hoort ook een dankbetuiging bij aan de zakelijke relaties met wie je het afgelopen jaar prettig hebt samengewerkt. Nog altijd sturen veel ondernemers hun zakenpartners een kerstkaart namens het bedrijf en heus: niemand vindt dit suf. Ook in dit digitale tijdperk wordt een fysiek kaartje nog zeer gewaardeerd, misschien juist wel meer dan ooit!

Waarom zou je dat nog doen?

Ik hoor je denken: een kerstkaart sturen is toch hartstikke achterhaald? Maar zeg nu zelf: vind je het niet nog steeds leuk om een kerstkaart te krijgen van familie, vrienden of kennissen? Het feit dat iemand deze moeite genomen heeft maakt het speciaal om een fysieke kerstkaart te ontvangen, zeker omdat we allemaal weten dat er veel vluchtigere, online alternatieven zijn. Zo denken ook jouw zakelijke relaties!

Met een kerstkaart spreek je je waardering uit voor je zakenpartners. Benadruk wat voor moois jullie het afgelopen jaar samen gerealiseerd hebben en dat dit wat jou betreft in het komende jaar een vervolg krijgt. En bij zakenpartners met wie het contact enigszins is verwaterd kun je juist weer in de picture komen, door zoiets eenvoudigs als een zakelijke kerstkaart te versturen!

Hoe pak je het aan?

Het allerbelangrijkst bij het versturen van zakelijke kerstkaarten is dat je het juist niet té zakelijk maakt. Een kerstkaart is iets persoonlijks, óók als je ze zakelijk verstuurt. Begin dus in ieder geval niet met “Beste zakelijke relatie” of iets dergelijks, maar maakt de kaart persoonlijk door de naam van je contactpersoon als aanhef te gebruiken. Probeer verder een aantal concrete voorbeelden van successen uit het afgelopen jaar aan te halen, zodat de ontvanger weet dat je speciaal de moeite hebt genomen om een persoonlijke kaart te schrijven, in plaats van een en dezelfde algemene kaart naar al je relaties te versturen.

Verder wil je natuurlijk dat jouw kerstkaart zo lang mogelijk op de balie van je zakenrelatie blijft staan. Wees dus creatief en verstuur een kaart die écht opvalt! Dat kan met een opvallende boodschap voorop – iets anders dan “prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar” – maar natuurlijk ook vooral door een bijzonder ontwerp. Met veel felle kleuren of een aparte vorm springt jouw kaart zonder twijfel in het oog. En glitters passen natuurlijk ook helemáál bij kerst!

Tot slot een laatste tip: hoe erg je ook in de verleiding komt, kies er alsjeblieft niet voor een foto van je personeel met kerstmutsen en tierelantijnen op de kaart te laten prijken. Dit was misschien enkele tientallen jaren geleden origineel, maar nu niet meer. Wees creatief en gebruik een beeld dat écht iets over (het karakter van) jouw bedrijf zegt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *